תודה שהשארתם פרטים נחזור אליכם בהקדם עם כל המידע
מטפל באינטגרציה מבנית של רולף משנת 1990. את ההכשרה הראשונה שלי קיבלתי מד”ר אד מופין בשנת 1989. באותה שנה גם פתחתי את בית הספר שלי להכשרת מטפלים בגישות הוליסטיות בו לימדתי את שיטת הטיפול שלי שהייתה אינטגרציה בין האינטגרציה המבנית של ד”ר רולף לגישת טרייגר על מצע של עיסוי בגישה הוליסטית עם הרחבות בעניין הקשר גוף נפש. זהו טיפול במגע ותנועה לפי גישת בחט. ההכשרה המלאה בשיטה נמשכה 3 שנים ולאחריה הייתה אפשרות להתמחות באחת משלוש אופציות: 1. אינטגרציה מבנית של רולף 2. טיפול בתנועה 3. גישת טרייגר. ב2007 העברתי את ההכשרה הראשונה המלאה של האינטגרציה המבנית של רולף גם בקרב בוגרי בית הספר שלי וגם בהולנד בבית ספר מקביל לטיפול במגע ותנועה באמסטרדם. משנת 2015 הפכתי גם למורה מלא ורשמי של גישת טרייגר מטעם ארגון טרייגר העולמי ואני מעביר הכשרות בשיטה הן בארץ והן בחו”ל. את המסע שלי בשיטות הטיפול התחלתי דווקא עם שיטת פאולה – התעמלות טבעית, אשר לכבוד הלימודים של שיטה זו עברתי לתל אביב (1984) מיודפת שבגליל שם עסקתי בחקלאות כולל חקלאות אורגנית. במקור נולדתי בירושלים ב 1957. בהשראת ד”ר אד מופין למדתי גם את תרפיית הגשטלט באוניברסיטת ת”א ועוד שיטות טיפול נוספות, אך המוקד של עשייתי היה תמיד באינטגרציה המבנית של רולף – הטיפול באמצעות סדרת עשרת הטיפולים לתוכו שזרתי את ההבנות וההתפתחות שלי מכיוונים נוספים כמו גישת טרייגר וגישות העובדות על הקשר גוף נפש כמו אורתופדיה רגשית ועוד. במקביל להתפתחות המקצועית שלי, אני שנים רבות עובר תהליכי התפתחות הקשורים למהות החיים שלנו על פני האדמה, להבנת הייעוד והמשמעות של החיים ובין השאר למדתי אצל המורה לזן (דוקיוסאן), אצל ההילרית דורותי סמיט וקבוצות המדיטציה שלה, בקבוצות של גורדייף, שיטת הביורוגונומי של רפי רוזן ובשנים האחרונות באוניברסיטה הקוסמית ושיטת הלוהאר טיקה. ביסוד התפיסה שלי נמצא הקשר גוף, נפש רוח, – הבנת המשמעות של חולי וקשי כהזדמנות להתפתחות, הבנת הקשר בין תנועה יציבה וחוויה קיומית בגוף. טיפוח ההיבטים הללו לחיים טובים יותר ובעלי משמעות!
נולדתי בארה”ב אך חייתי בארץ כ-15 שנה. לפני שאכנס לפרטים היבשים הייתי רוצה לספר לכם מה הביא אותי להתמחות באינטגרציה מבנית. כששרתי בצה”ל בחיל הים שרתתי בסטי”לים קרתה לי תאונה בה נפלתי ממנוף אמל”ח על הספינה. בנפילה הזאת מתחתי את רצועות הקרסול כמעט עד קריעה וצלעתי על הרגל הזאת מעל ל- 8 חודשים. מכיוון שלא קבלתי טיפול הולם קרסול ימין לא החלים ושלוש עשרה שנים לאחר מכן המשכתי לפצוע את הקרסול באופן תדיר ונאלצתי תמיד לנעול נעליים גבוהות שרוכות היטב. לאחר 10 טיפולים ייחודים באינטגרציה מבנית (כמעט שלושה חודשים) החלים הקרסול שלי. גיליתי זאת כשמצאתי את עצמי בשירותים יחף עומד על קרסול יציב (תמיד הייתי צריך לנעול נעליים כדי ללכת לשירותים) אחרי 13 שנה של כאב וחוסר בטחון ביכולת שלי לעמוד על רגלי, השנוי היה מדהים! ב1998 החלטתי ללמוד תרפיית גוף במכללת IPSB . ב-1999 התחלתי ללמוד ולעסוק באינטגרציה מבנית ב-2000 סיימתי את תוכנית הHolistic Health Practitioner עם התמחות ראשית באינטגרציה מבנית ב2001 קיבלתי תואר ראשון ברפואה הוליסטית והצטרפתי לצוות ההוראה של האינטגרציה המבנית בIPSB
דמיינו לעצמכם מציאות הרמונית, בין אם בתוככם פנימה ובין עם מחוצה לכם בעולם “האמיתי”.
אחד הסודות ביצירת הרמוניה הוא אופי הקשר בין החלקים המרכיבים את המציאות. תחושת השייכות של כל חלק וחלק, בהירות וקבלה של התפקיד ושל המשמעות של כל חלק בתוך השלם.
בן האנוש הוא יצור מורכב כמו המציאות החיצונית שאנו פוגשים יומיום. הארגון ויצירת הרמוניה בתוכנו יש לה משמעות אדירה על העולם החיצוני כי למעשה העולם החיצוני הוא הבבואה של העולם הפנימי שלנו.
הארגון של העולם החיצוני וניקח כרגע רק את כדור הארץ עליו אנחנו חיים, מסתובב סביב ציר הסיבוב של כדור הארץ וסביב כוח המשיכה הפועל ממרכזו.
גם אנחנו – בני האדם יכולים להיות מאורגנים סביב ציר אמצע, ולחוות סדר הרמוניה ומשמעות לקיום שלנו כאשר המשקל שלנו פוגש את פני האדמה ומקבל שם דחיפה ישר למעלה – דחיפה ששווה בדיוק למשקל עצמו – מה שאומר שאנחנו לא אמורים להילחם בכוח הכובד אלא להיזון ממנו ולצמוח למעלה באופן טבעי ללא שום מאמץ!
לייצר מצב כזה אצלנו, לזה קראה ד”ר רולף – ליצור אינטגרציה מבנית, ואת המשמעות של היצירה הזו ביחס ל איך העולם כולו יכול להיראות כאשר בני אדם עברו אינטגרציה מבנית, את המשמעות הזו היא ראתה כחזון, חזון שאנחנו שלמדנו מתלמידיה הקרובים ביותר, מתכוונים בכל רמ”ח אברינו ליישם על הכדור הזה וקודם כל כאן בישראל.
לשם כך אנחנו זקוקים לממשיכי דרך רבים ברמה הגבוהה ביותר! כי רק הרמה הגבוהה ביותר אכן מייצרת את החזון. אם אתם חשים שהדרך הזו ליצור סביבה פנימית וחיצונית הרמונית ומאוזנת זו הדרך שלכם, הרי אתם מוזמנים ליצור אתנו קשר! אנחנו מחויבים לרמה הגבוהה ביותר!
האינטגרציה המבנית של ד”ר רולף היא מעשה אומנות היוצר הרמוניה בין השדה האנרגטי של האדם לשדה האנרגיה הרחב יותר בתוכו הוא נמצא – שדה הגרוויטציה של כדור הארץ. ההרמוניה הזו נוצרת כאשר הגרוויטציה פועלת דרך הציר המרכזי של האדם. במצב זה גוף האדם לא צריך להילחם בגרוויטציה אלא היא פועלת בשבילו ולמעשה מצמיחה אותו למעלה!
ד”ר רולף הייתה ביוכימאית ברמה הגבוהה ביותר, וכאשר חקרה אפשרויות של טיפול למניעת כאב גילתה כמעט באקראי את האפשרות לפתוח הידבקויות של הפאשיה (מעטפת החיבור), ובכך להחזיר למעטפת השריר את האורך המקורי שלה מה שמאפשר לשריר במצב מנוחה להיות באורך המקורי שלו.
ד”ר רולף הייתה גם פיזיקאית (למדה פיזיקה גרעינית בשוויץ), והיא הבינה מהר מאוד את המשמעות של האפשרות להחזיר את האורך המקורי של השריר מכיוון שזה מה שמאפשר להחזיר או ליצור, איזון במבנה כולו, שכן השרירים קובעים במידה רבה את איזון המבנה או יציאתו מאיזון.
על בסיס האפשרות החדשה הזו לאזן את המבנה, הופיע השאלה מהו מבנה מאוזן ומהי תנועה יעילה מבחינה פיזיקלית – כלומר תנועה הדורשת הכי פחות מאמץ.
ד”ר רולף בנתה באופן הדרגתי תהליך שלם המתרחש במהלך 10 פגישות טיפוליות, תהליך שלא רק מייצר את האיזון האופטימלי של המבנה, אלא גם מלמד במהלכו את המטופל כיצד להשתמש נכון במבנה כדי שלא ליצור מחדש את אותן הידבקויות של הפאסיה וכדי להשתמש בתנועה בצורה היעילה ביותר החוסכת באנרגייה.
תהליך עשרת הטיפולים מחולק לשולשה שלבים:
בשלב הראשון (3 מפגשים) נעשית העבודה העיקרית על השרירים הגדולים – החיצוניים יותר אשר במקרים רבים עושים עבודה גדולה מדי על חשבון השרירים הפנימיים והקטנים יותר. אחרי שמורידים את המתח והטונוס העודף בשרירים החיצוניים עוברים לשלב השני (ארבעה מפגשים) ובו למעשה בונים את החלופה לפעילות היתר של השרירים החיצוניים משמע – בונים את האפשרות של המבנה להשתמש בציר האמצע שלו – באזור הפנימי של המערכת.
בשני השלבים הללו עיקר העבודה הוא פתיחה של הידבקויות הפאסיה וע”י כך יצירת אורך נכון לשרירים.
בשלב השלישי – שלב האינטגרציה, המהלך העיקרי הוא לוודא שהמטופל למד להשתמש באפשרויות החדשות שעומדות כעת לרשותו ושהוא באמת מייצר תנועה שמתחילה מהליבה, ובאופן היעיל ביותר. בכלל זה מוודאים את הפונקציונאליות המיטבית בישיבה, בעמידה ובהליכה.
לארגון המבנה והשימוש הנכון בו ישנן משמעויות רבות מעבר ליעילות הפיזיקאלית. השימוש בציר האמצע או ה “Line” כפי שד”ר רולף כינתה אותו, כמוהו כמו להיות נוכח באמצע של עצמך או בחיבור מלא למהות שלך. הקלות שנוצרת בגוף, זקיפות הקומה מצד אחד והחיבור הברור לקרקע מצד שני, מבטאים זרימה חיוניות ונינוחות הן ברמה הרגשית והן בהיבט הגופני. צריך להבין שהפתיחה של הקיצורים והידבקויות הפאשייה יוצרת שחרור מתבניות תנועה מגבילות אשר הן עצמן ביטוי של תבניות רגשיות מנטליות מוגבלות. בכך, האינטגרציה המבנית היא הרבה מעבר לתיקון מכאני – היא למעשה טרנספורמציה ממשית הבאה לידי ביטוי ביציבה – במראה החיצוני, בהרגשה הפנימית וביכולת הביצוע.
מפגש ראשוני עם צורת העבודה המשותפת באינטגרציה המבנית של רולף – לחץ מדויק ותנועה איטית לשם פתיחת ההידבקויות של הפאשיה. התרגול יחל בעבודה על הגב בשכיבה על הבטן, אח”כ בעבודה על הזרועות והאמות שם נתרגל גם את התנועה האקטיבית של המטופל במקביל להפעלת הלחץ הנכון של המטפל. נסיים בעבודה ראשונית על הצוואר בשכיבה על הגב.
העברת משקל מרגל לרגל ושחרור הזרועות. צ’יגונג לפתיחת הזרועות תרגיל הבסיס ותרגיל גלגול האגן.
עבודה עצמית על כפות רגליים 12 השלבים. עבודה על שוקיים בעמידת 6. עבודה על הגב בישיבה על הכיסא עם חיבור לקרקע דרך הרגליים. עבודה על הצוואר.
עבודה על בית החזה – לפי גישת טרייגר. עבודה עמוקה על בית החזה (מתוך טיפול 1). טיפול בצוואר עם עקרון התמיכה
בהליכה -מזהים את בית החזה כנתמך ולא כמחזיק, סיבובי ידיים פנימה החוצה, סיבוב סביב ציר האמצע זרועות משוחררות – תנועה מתחילה מכפות רגליים, חתול/פרה. מעבר להליכה על ארבע ולהזדקפות. העברת משקל מרגל לרגל, שחרור הזרוע לפנים, שחרור הזרוע לצדדים. סיבוב סביב ציר האמצע זרועות משוחררות, תרגיל המעלית.
פאשיה לאטה, ITB ו TFL בשכיבה על הצד. הגדרת קו האמצע של הצד. TFL בשכיבה על הגב וגם המסטרינגס. צוואר – סקיילינס. הרצאה על האגן כמפתח לאיזון.
סייכוקל למציאת האיזון האופקי, סייכוקל – תנועת אגן. ריכוך הגב , תרגיל התלייה, אנרולמנט. תרגיל התלייה, אנרולמנט, עמידת המים.
עבודה על האגן צד אחורי – זיהוי המפרקים ועבודה על מסובבי הירך. עבודה על כפות רגליים בעמידה. עבודה על כפות הרגליים בשכיבה על הגב. עבודה על צוואר.
שחרור הרגל לפנים, הצידה ולאחור. חזרה על שחרור הידיים. חזרה על התלייה, אנרולמנט, עמידת המים. הליכה – ארבעת צדדי הדריכה, תרגיל האנטי פלטפוס, הזן קוצו דצ’י והליכת הדרקון. תרגיל הבסיס, הרמת האגן, וגלגול האגן.
עבודה על הבטן לפי גישת טרייגר עם שימוש בגלגול אגן וללא, עם תזכורת לעבודה על בית החזה כולל סיום עם גלגול אגן בליווי מגע ב”גלגלים”.
האגן צד קדמי – היכרות ראשונית עם האיליאקוס והפסואס עם תרגיל הבסיס וגלגול האגן.
הרצאה על התפקוד הנכון של האיליפסואס בהליכה!
עבודה על מסובבי הירך בשכיבה על הצד.
לימוד דחיפת החוליות המותניות אחורה באמצעות דחיפת קיר עם רגל אחת
בהמשך תרגיל הליכה אחורה כאילו חוט מושך מהחולייה של אמצע הקשת המותנית
בהמשך הליכה קדימה ועדיין אותה חוליה 3L נדחפת אחורה! חקירה עצמית מונחית של המפגש עם הבטן. סייכוקל – תנועת אגן + תרגיל התלייה, שחרור הרגליים לאחור לפנים והצידה.
עבודה על QL חלק תחתון, עבודה על QL חלק עליון – בשכיבה על הצד. עבודה על זוקפים בשכיבה על הצד כולל עבודה לאורך השדרה עם תנודה.
תרגיל הקשבה ידני: טאי צ׳י ידיים דוחפות בזוגות, לטעון את הידיים – צ׳י גונג, לחמם את הגוף לפני כניסה ל QL. הרצאה על איזון מתרחב. סייכוקל מלא.
הרצאה של ירון על ליבה ושרוול. עבודה על הכתף בשכיבה על הצד : צומת צוואר כתף, לוואטור סקאפולה, (מרים השכמה), הטריגר פוינטס בגבול השכמה. (עם הסבר כיצד אנחנו מתייחסים לטריגר פוינטס בהיותם על הרצף של הידבקויות הפאשייה). עבודה על הטרזים, והתייחסות לסופרה ספינטוס.
סדרת התרגילים לבניית הציר המרכזי. תרגילי שחרור: סיבובי טאי צ’י, שחרור ידיים שחרור רגליים.
הרצאה על: מבנה ותפקוד של ארגון מבני. עבודה על הצוואר בישיבה על כיסא ובישיבה על המזרן. תכנון טיפול לבעיות מצויות כולל הצגה ומשוב. הכנה למבחו התיאורטי והנחיות להתכוננות בבית.
סדרת תרגילים לבניית הציר המרכזי. הסדרה המלאה של הפסיכוקל.
מבחן תיאורטי כולל בדיקת מבחנים בכיתה ושיחה. תכנון טיפול של התלמידים לפי בעיה ספציפית ותרגול על תלמיד כולל החלפה. מבחן מעשי על המורים. משוב על תוכניות טיפול וטיפולים שבוצעו בכיתה בין התלמידים לפי התייחסות לבעיה ספציפית. דיון על אינטגרציה מבנית והמשך תהליך ההכשרה.
אבי בחט מציג טיפול מלא בסרטון הראשון מציג אבי את הראיון המקדים
בסרטון השני מדגים אבי בחט את האבחון התנועתי, בחלק זה מתמקד אבי בעיקר בהליכה
בסרטון השלישי אבי מדגים את הטכניקות לכתף ולצוואר
בסרטון הרביעי אבי מדגים את הטכניקות לגב ולאגן
International Association of Structural Integration
אירגון IASI מרכז את הסטנדרטים להכשרת מטפלים בשיטת האינטגרציה המבנית של ד”ר רולף על גווניה השונים בעולם כולו.
בית הספר הישראלי הראשון להכשרת מטפלים בשיטה ע”פ הסטנדרטים של IASI שם לעצמו כאבן יסוד לשאוף למצוינות ולהביא את כל התלמידים לרמה הנדרשת כדי לעבור את מבחן IASI והרבה מעבר לכך כמובן.
עמידה במבחן של הארגון הבינלאומי מעבר לכך שהיא מציינת עמידה בסטנדטים הגבוהים ביותר להכשרה בשיטה היא גם פותחת פתח להיקלט לעבודה במדינות רבות מחוץ לישראל!
בוגרי קורס העקרונות של האינטגרציה המבנית יוכלו להמשיך להכשרה המלאה בסופה יקבלו תעודה בינלאומית