אינטגרציה טיפולית

ניסיתי לחשוב באיזו דרך אני יכול להעביר את אחד העקרונות העיקריים שמתווים את דרך ההסתכלות וההתפתחות של בית הספר למקצועות הטיפול והדבר הראשון שעולה לי לראש הוא משל הפיל והעיוורים.
היה היה כפר קטן בשוליה הנידחים של הודו, שכל תושביו היו עיוורים. יום אחד, ממש ליד הכפר,  פגשו שישה מאנשי הכפר איש רוכב על פיל.  אנשי הכפר שמעו בעבר על החיה הזו, פיל… אבל מעולם לא התקרבו אליה. בגלל שהיו סקרנים מאוד, שישיית העיוורים ביקשה מהרוכב להרשות להם לגעת בחיה, כיוון שרצו לחזור לספר לכולם בכפר איך נראה פיל. הרוכב הסכים והוביל את כל אחד מהאנשים לחלק אחר בגופו של הפיל. כל אחד מהם מישש וליטף את הפיל כדי להבין מה צורת החיה ולספר לחבריו בכפר. 

כשהם חזרו לכפר האיש הראשון שמישש את רגלו של הפיל תיאר את הפיל כחיה שהיא כמו גזע של דקל -ארוך ועבה. האיש השני, שמישש את אוזנו של הפיל אמר “זה לא נכון, הפיל בכלל לא דומה לגזע, אלא למניפה רחבה או לעלה ענק שזז כשנוגעים בו.” השלישי שמישש את הזנב אמר, “שניכם טועים, הפיל הוא כמו מטאטא כביש, הוא ארוך וצר עם פרווה בקצה.” וכך כל אחד תיאר באופן שונה את הפיל לפי נקודת המבט (או יותר נכון – נקודת המישוש) שלו. כל אחד לחוד נחשף לתכונות אחרות, אבל הם לא הצליחו להעביר לחבריהם בכפר ולהגיע בעצמם, להבנה אמיתית מה זה בעצם פיל.

משל הפיל מדבר אליי מכמה כיוונים שונים.
כמטפלים, כשאנחנו נפגשים באדם עם בעיה גם אנחנו כמו עוורים, צריכים למשש ולחקור את אותו אדם והבעיה שלו מזוויות מבט שונות ואפילו לאורך כמה מפגשים. אם אנחנו לומדים מטעותם של העיוורים, לאט לאט נחבר את המידע וניצור תמונה בהירה של המציאות בה נמצא המטופל. כמובן שככול שיש יותר ניסיון ב”מישוש” של בעיות מסוגים שונים, כך גם המבט נפקח מהר יותר והעיוורון מתפוגג. אבל עדיין, אל לנו לתת לניסיון להוביל את המישוש, כי כך אפשר לפספס את המארג הייחודי של כל מקרה.

מכיוון נוסף – אפשר לומר ששישיית העיוורים שתיארה בפני הכפר את הפיל היא אנלוגיה לגישות טיפוליות שונות. כולן מתייחסות ל”אותו פיל” אבל כל אחת רואה אותו מתוך תפיסה שונה, לקסיקון מושגים אחר ושיטות “מישוש” אחרות. יותר מידי פעמים אנחנו מוצאים ויכוח או התנגדות בין גישות טיפוליות שונות אך מוסר ההשכל של המשל הזה יכול להוביל אותנו למצוא דרך ללמוד עוד נקודות מבט ומתודות טיפוליות שונות ולשלב ביניהן. אינטגרציה טיפולית מאפשרת לנו לתאר את המציאות מכל צדדיה ולתת בסופו של דבר מענה רחב ויעיל יותר למטופל.

בית הספר למקצועות הטיפול מבוסס על התפיסה של אינטגרציה טיפולית. המטרה שלנו היא להעשיר את אנשי הבריאות במידע מבוסס מחקרית ועדכני שמשלב עולמות ריפוי שונים. תמצאו אצלנו את התמצית הטיפולית:  מגע, תנועה ותודעה בכל קורס ותוכלו להעביר אותה בכל טיפול. לדוגמה בקורס דיקור פונקציונלי תוכלו לקבל את החיבור המושלם בין הדיקור המערבי -המתייחס לרקמת השריר וטריגר פוינטס לבין תפיסת המזרח המדברת על המרידיאנים, הצ’י וחמשת האלמנטים. או בקורס עיסוי אורטופדי שבו  אנחנו משלבים מגוון של טכניקות טיפוליות, כגון נוירודינמיק -המתייחסת לתנועתיות המערכת העצבית, שיחרור טריגר פוינטס ופאשיה- המתייחסות לכל הרקמות הרכות וההקשרים שלהן בגוף וקיניזיולוגיה יישומית -כלי רגיש לזיהוי בעיות ברמות שונות של גוף, תודעה ונפש. קורס נוסף המשלב בין שתי תפיסות טיפוליות עיקריות הוא מגע ותנועה מצד אחד החשיבות במטופל תנועתי שלוקח אחריות למצבו לבין ה”סטרטר” הראשוני של המגע למטרות שיקום אקוטיות ומתן בטחון למטופל להניע את עצמו.  

הצטרפו לרשימת הדיוור וקבלו גישה לגוף הידע המתעדכן שלנו

פוסטים דומים

כתיבת תגובה